Story Showrunner

Story Showrunner är ett projektår där du får leda arbetet som showrunner genom en hel produktion av en kortserie. Från arbetet i writers room, inspelningsplanering, inspelning till klippning och till färdig premiär.

En showrunner är den ledande producenten på en teveserie. En bra showrunner får teveserien att rulla på friktionsfritt, uppfyller tevekanalernas drömmar, navigera mellan de kreativa fallgropar som kan uppstå mellan tevekanaler och produktionsbolag, samtidigt som man ska hålla team och skådespelare nöjda, hålla budgetar och scheman och, framförallt, leverera en fantastisk slutprodukt.

Fårösund
100%
1 år
  • Kursinformation

    Plats: Fårösund
    Studietakt: 100%
    Längd: 1 år
    Studiestödsnivå: Gymnasienivå (A2)
    Antal platser: 1

  • Viktiga datum

    Kurstid:
    24 augusti 2022–9 juni 2023

    Sista ansökningsdag:
    30 april 2022

Om utbildningen

Showrunner är en unik, praktisk utbildning där du lär genom att göra. Showrunner tar endast in en deltagare per läsår. Under året som showrunner producerar du en kortserie om 6 avsnitt á 15 minuter.

Du börjar året med 3 månaders manusarbete med Story-deltagarna. Resterande tid spenderar du ihop med Film Crew och driver filmproduktionen framåt. 

Målet med utbildningen

Målet med projektåret är att ge en deltagare praktisk erfarenhet av att leda arbetet som konstnärlig ledare genom hela processen från writers room till premiär.

Mer om Showrunner

Vad du som Showrunner ska göra
  • Du ska skapa en kortserie på 6 episoder * 15 min. Serien ska ha få karaktärer på en begränsad arena.
  • Du kommer upp med koncept och skapar en säsongsbibel samt skriver pilotavsnittet.
  • Du ansvarar för manusförfattarna i Writersroom.
  • Du har övergripande ansvar tillsammans med linje producent för budgeten.
  • Du håller i casting.
  • Du är med och väljer och rekryterar externa regissörer, fotograf och klippare.
  • Du har övergripande ansvaret för den konstnärliga visionen under hela produktionen.
  • Du har ansvar för hela filmteamet.
  • Du ser till att deadline hålls och för premiär samt att slutprodukt kan levereras i tid för lansering.
  • Utöver det praktiska arbetet kommer du även att läsa pilotmanus och delta i föreläsningar och workshops på både Story och Film Crew.
Team managment

Ledare

Den största och viktigaste biten, bortsett från att få fram bra manus i tid, är att vara en bra team-ledare. 

Du ska vara ledaren i allt från writers room, förproduktion, och inspelning till efterarbetet. 

Du ska få teamet att växa. Du ska få alla att känna sig behövda och vilja göra sitt bästa för att historien ska kunna berättas på bästa tänkbara sätt. 

Det är viktigt att tänka på likabehandling och att ha en bra värdegrund. Det är viktigt att se alla som jämlikar oavsett om det är en assistent eller en A-funktion.

Det ska vara roligt, upplyftande och utmanande att gå till jobbet - för teamet och för showrunnern själv. 

Deligera

Du ska kunna delegera arbetet till andra, då du inte alltid kan göra allt. Det är viktigt att kunna vara tydlig och ge tydliga deadlines. Det är också viktigt att kunna ge frihet innanför ramarna. Det är dock viktigt att du tar det slutgiltiga beslutet i alla delar för att din vision blir som du tänkt dig. 

Film Crew

Det är viktigt att förstå att de i teamet är studenter. Krav ska ställas fast bör finnas en viss acceptans att det ändå är en utbildning och de även är där för att lära.

Writers room

En Showrunner ska se till att få fram högkvalitativa manus i tid.

Kunna förmedla en klar bild till de övriga manusförfattarna kring ditt koncept.

Som showrunner ska du skapa en series bible.

Leda arbetet i writers room och där förstå hierarkin som råder. Även om en showrunner har sista ordet bör en showrunner vara lyhörd och ha högt i tak när det gäller brainstorming processen. Lyssna och låt de övriga manusförfattarna få utrymme för sina ideer, Även om det i slutändan är en showrunners sista ord som gäller. Beslut måste tas oavsett om de är bra eller dåliga.

Arbetet ska börja på "the board." Där hela seriens avsnitt ska läggas upp. Här är det möjligt att pröva olika ideer innan manusförfattarna skriver episoderna, samt att showrunnern ska presentera/ pitcha epsioderna för Producenterna innan det går vidare till första manusversion.

När arbetet på "the board" är godkänt börjar arbetet med att skriva manus till varje episod. En showrunner har som uppgift att sätta deadlines. Läsa och ge notes/ feedback på manusförfattarnas manus. Vid varje större omskriving ska även producenterna läsa och ge feedback samt godkänna.

Detta fortsätter tills dess att alla manus har fått greenlight och eller tills deadline för att alla manus ska vara klara för produktion.

Budget/finansiering

Utifrån konceptet ska showrunnern tillsammans med Linje producent göra en uppskattningsvis budget och budgetera poster för exempelvis kostym, rekvisita eller specialeffekter. Budgeten som ska göras ska vara vad den faktiska kostnaden för serien skulle kunna tänkas bli. Sedan ska en finansieringsplan göras. Detta måste göras löpande och är även beroende av det arbetet som görs i writers room. Därför kommer budgeten färdigställas när arbetet i Writers room är klar.

Utifrån budget och vilken finansiering som finns kan det också tänkas göras crowdfunding eller olika försök till sponsring. Tänk på att delegera detta.

Förproduktion

Förmedla visionen

Du som showrunner ska förmedla din vision till filmteamet (studenterna på Filmcrew), samt för tilltänkta regissörer, fotografer och klippare. Detta kan inbegripa allt från att exempelvis välja vilket färgschema som du tänker att serien ska vara i, stilen på scenografin, rekvisita och kostym till den fotografiska formen. Försök att vara så visuell och tydlig som möjligt för att inte missförstånd uppstår.

Skådespelare

Som showrunner ska du finna de skådespelare du söker. Du ska lägga ut castingnotiser på olika plattformar och anordna casting - antingen med self tapes eller anordna en fysisk casting. Detta bör göras snarast möjligt, eller så snart du vet antalet karaktärer eftersom det är ett omfattande och tidskrävande uppdrag. När skådespelarna är valda ska du skriva avtal med dessa.

A-funktioner

Som showrunner ska du tillsammans med executiv producent rekrytera regissörer, fotografer, klippare och kompositör samt skriva avtal med dessa. Möten ska anordnas. Baserat på budgeten som showrunnern tillhandahåller så kan det också vara aktuellt att finna ljudläggare eller andra viktiga A-Funktioner. 

Budget/finansiering

Färdigställa budget och finansiering - se över crowdfunding och annan sponsring.

Inspelning

Du är som showrunner ansvarig att leda teamet och hålla stämningen på set. För skådespelarna är du den trygga punkten då regissörer kommer och går. Du har andra i teamet som självklart även de har detta ansvar - såsom FAD och de regissörer som rekryteras.

Du som showrunner måste ha stenkoll på hela projektet. Du vet vad varje scen och bild har för syfte i historien. Du vet därför också vilka som kan  strykas vid tidspress och du vet också om något behöver kompletteras.

Du som showrunner behöver inte vara på set och eller under tagning hela tiden. Du måste kunna prioritera din tid samt att kunna överllåta ansvar till de tilltänkta regissörerna och  fotograferna. Du är inte regissör på set. Du är bara där för att se att din vision förvaltas.

Dagstagningar/ klippning

Det kommer löpande att klippas så att  det snabbt går att se om en scen fungerar eller om något måste tas om. Därför måste du även vara i klipprummet tillsammans med en DiT/ Klippare. Du måste kontinuerligt titta på de tagningar som görs.

Efterarbete

Klippningen

Som showrunner ska du vara med vid klippningen och eller kontinuerligt seklippversioner för att vara med och ge feedback tillsammans med seriens executiva producenter. Du ska också kunna sätta deadlines för klipparen så att klippningen är klar i tid. Du måste se till att deadlines hålls

Ljudläggning och musik

Precis som med  klippningen  måste du kontunerligt ha en översyn över arbetet med ljudläggningen. Du behöver inte hänga över axeln hela tiden men måste kunna finnas tillhands. Du kommer också att se till att det finns filmmusik tills att ljudläggningen sker.

Trailer

En trailer ska klippas. 60 sek samt 2 sek

Pitch

Du kommer medverka vid den årliga pitchen där du ska kunna pitcha serien. 

Premiär

Du kommer att hålla i att en premiär ordnas enligt utsatt datum. Inbudningar ska skickas. Pressrelease ska göras. Serien ska färdigställas. Lokal för evenemanget ska hittas och bokas. 

Lärare och föreläsare på Story Showrunner

Linjeledare

Arvid Unsgaard

Tel. 070-438 09 26 
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Arvid har arbetat med kortfilm, dokumentär- och beställningsfilm, både som manusförfattare och som klippare. Arvid skrev manus, regisserade och klippte 2001 den prisbelönade kortfilmen “Fågelmannen” som visats på ett antal filmfestivaler runt om i världen. Tillsammans med Tina Axelsson har han bl a gjort den kritikerhyllade dokumentären 27+ samt Svart gig. Han har skrivit för SF och skrivit ett antal kortfilmsmanus samt skrivit manuset till en av sex novellfilmer som Svenska filminstitutet och SVT gjorde 2011.

Arvid has built up and is the creator of Story Academy on Gotland. Arvid has worked with films for over 25 years and on a number of scripting projects, for example, for the Swedish film industry. Arvid Unsgaard's films have been acclaimed in the media, and had won a number of international awards. 

Lärare och föreläsare / Lecturers and Instructors

Paolo Vacirca

Instructor in commercial screenwriting

Paolo Vacirca works as screenwriter. He has worked as development manager at AB Svensk Filmindustri. Paolo has written a lot of scripts on assignments. He has, for example, written the script The Hypnotist, who Lasse Hallström directed.

Karel Segers

Instructor in Storytelling techniques

Karel Segers is a story consultant, writer and producer. Karel is also a certified teacher whose lectures have inspired students all over the world. His clients include award-winning filmmakers, of which three Oscar-nominees. Karel ranks among the world's most influential people for screenwriting on social media.

Soni Jörgensen

Lecturer in storytelling

Soni Jörgensen is a Swedish screenwriter working for producers in the US, Europe and Sweden. She received her training at the USC Graduate Screenwriting Program. Soni has worked with producers like Karen & Howard Baldwin (Academy Award winners for "Ray") Andreas Bareiss (Academy Award winner for "Nowhere in Africa") and the director Danis Tanovic (Academy Award winner for "No Man's Land").

Michael Hauge

Lecturer/ instructor in storytelling

Michael Hauge has been one of Hollywood's premier Story consultant since 1985. He has worked with numerous screenwriters, writers and filmmakers. He has consulted projects with Will Smith, Tom Cruise, Julia Roberts and Morgan Freeman. He is also the author of the best-selling "How to pitch in 60 seconds" and "How to write a screenplay that sells"

Steve Mazur

Instructor in writing feature

Mazur has taught screenwriting for the past 10 years, including four years at AFI and five years with the Professional Writing Program at USC. He's written or co-written scripts for Universal, DreamWorks, Warner Bros., MGM, Imagine, Paramount, Sony, CBS, A&E, Spike TV, and Disney, including  LIAR, LIAR and latest "The Philosophy of Phil"

Karl Iglesias

Instructor in "writing for emotional impact"

Karl Iglesias is a screenwriter and sought-after script doctor and consultant, specializing in the reader's emotional response to the written page. He is the best-selling author of Writing For Emotional Impact and The 101 Habits of Highly Successful Screenwriters. He teaches at UCLA Extension’s Writers' Program, where he’s won the Outstanding Instructor Award for 2010.

Erik Bork

Instructor in TV-Writing

Erik Bork is a screenwriter, producer, script consultant, and blogger best known for his work onthe HBO miniseries Band of Brothers (TV miniseries) and From the Earth to the Moon, for which he wrote multiple episodes, and won two Emmy and two Golden Globe Awards. Bork has sold series pitches (and written pilots) at NBC and FOX, worked on the writing staff for two primetime dramas, and written feature screenplays on assignment for companies including Universal StudiosHBO, TNT and Playtone.

Paul Gulino

Instructor in writing a feature 

Honing his own skills through writing for the theater and practicing the craft as taught by Frank Daniel and Milos Forman, Screenwriting, he says, isn't a craft you can learn from a book. "The best way is to learn from someone who knows the craft, so you can see how theories can be applied to your own work." 

William Rabkin

Instructor in TV-Writing

Veteran TV writer/showrunner, William Rabkin is the author of the best-selling Writing the Pilot and Writing the Pilot: Creating the Series. He is an associate professor of television writing. Twice nominated for the Edgar Award by the Mystery Writers of America, he is currently developing and writing a 12-episode thriller for Chinese television and consulting for a major Dutch production company.

Joel Thompson

Instructor in TV writing

MFA, television writer, and WGA member whose writing credits include House MD, Boomtown, Battlestar Galactica, and Falling Skies. Mr. Thompson was a former story analyst for Icon Pictures, Village Roadshow, and John Wells Productions. He has also sold pitches to various networks including CBS, HBO Films, and Stage 9 Productions (Disney), and is a contributing author to Inside the Room (Gotham Books/Penguin).

Iris Yamashita

Lecturer/ Instructor for features

Gemensamt för alla linjer i Fårösund

Varje torsdag så hyr folkhögskolan Fårösunds idrottshall. Där ses vi, både deltagare och personal, för att röra på oss tillsammans. Några favoriter det senaste året har varit rundbadminton och fotboll.

Är tillräckligt många intresserade så hyr vi även gärna simhallen i samma byggnad, så att vi alla kan få tillgång till den en timme varje måndag.

Ibland går hela klassen eller hela skolan på gemensamma konserter, utställningar, teaterföreställningar och föreläsningar.

Det ingår också ett antal skolgemensamma obligatoriska hel- och halvdagar.

  • En grupp människor samlade kring en kamera. Foto.
  • Närbild. Manuspapper och bärbar dator på ett bord. Foto.

Bra att veta

Ansökan

För att kunna söka till Showrunner måste du ha tidigare dokumenterad erfarenhet av manusförfattande samt produktion. Antagningen sker i två steg – kommer du vidare till steg två tillkommer fler arbetsprover. 

I din ansökan till Story, ska du bifoga:

  • CV och betyg eller kursintyg från tidigare utbildning.
  • Eventuella arbetsbetyg/-intyg, exempelvis rekomendationsbrev på max en A4.
  • ​Personligt brev där du förklarar varför just du är lämplig att leda arbetet som showrunner.
  • En logline samt onepager på tänkt koncept. Du söker med ett koncept till kortserie. Serien ska vara 6 episoder á 15 min. Serien ska ha få karaktärer på en begränsad arena.

Sammanställ arbetsproverna i en pdf med sidnumrering. Namnge dokumentet med ditt namn samt personnummer. 

Mer information om ansökan.

Kommer du vidare till steg två ska du skicka in:

  • En logline/ paragraf för varje episod.
  • Ett manus på första episoden.
Antagning

Efter att ansökningstiden gått ut görs ett urval av sökande som intervjuas via onlinevideo. Vid intervjun kan du även få göra ett muntligt prov för att se dina kunskaper och din erfarenhetsnivå.

Besked om antagning ges i månadsskiftet maj–juni.

Boende

Som deltagare på Gotlands folkhögskola erbjuds du boende på vårt internat. Läs mer om boendet och vad det kostar på skolan i Fårösund.

Kostnader

Undervisningen vid folkhögskolan är kostnadsfri.

Kostnad för litteratur, resor, förbrukningsmaterial och teknik betalas av dig som deltagare. För  Showrunner är den kostnaden 6 000 kr/läsår.

Alla betalar en deltagaravgift. Under kostnader kan du läsa om vilka kostnader som betalas av deltagare på folkhögskolan.


Kontakt

Porträtt. Illustration.

Arvid Unsgaard

Linjeledare och lärare

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
070-438 09 26


  • Story Showrunner Training Program, was hard work, long days, a lot of responsibility and a dash of anxiety. But I loved it. As the Showrunner you get almost full approval on budget-and crew-decisions, you are responsible of leading process from the writers room and all the way to finished product. It was a way for me to try things, to make mistakes, and to learn. It has given me practical tools to use in my screenwriting, and I am grateful of having been selected Showrunner in one of the few Showrunner Training programs in the world

    Jonatan Bökman, former Story Showrunner Student