Kulturkvällar

Kulturkväll på Folkan | Fårösund

""

Kulturella aktiviteter på Gotlands folkhögskola i Fårösund. Kostnadsfritt och öppet för alla.

Kulturkväll på Folkan är ett samarbete mellan Gotlands Folkhögskola, KUNO och andra lokala aktörer. Tanken är att erbjuda en tilltalande blandning av kulturevenemang, gärna med lokal anstrykning och helt gratis för dig som besökare.

För mer information se kunokultur.se

Folkan mitt i veckan | Hemse

""

Kulturella aktiviteter på Gotlands folkhögskola i Hemse.

Onsdagar klockan 19.00–20.00 i Gullinsalen, om inte annat anges.
Alltid kostnadsfritt och öppet för alla.
Fika finns till försäljning.

Program våren 2024

• Onsdag 24/1: Spelklubben Östans Skuggor

Kom och testa på en av Sveriges snabbast växande kulturformer: spelkultur!

Testa brädspel, samlarkortspel och rollspel och möt Östans Skuggor!

Östans Skuggor är en spelförening inom Sverok, en organisation som arbetar med spel- och nördkultur.

• Onsdag 31/1: Öppen scen

Läs en dikt, dansa en dans, dra en vist! Ikväll är vår scen öppen för dina kulturella uttryck!

Välkommen upp på scenen eller ta del av andras framföranden.

• Onsdag 7/2: På cykel till Nepal

Hemsebon Sebastian Meyer berättar och visar bilder från sin resa på cykel från Hemse till Nepal.

• Onsdag 14/2: På spåret med Birger Hedström

• Onsdag 21/2: Musikcafé

Nu kör vi! Kom och lyssna på din favoritblueslåt eller njut av 80-talsballader!

Denna kväll hoppar vi hej vilt mellan decennier, musikstilar och tempo!

Sjung med, bara njut eller dansa, du väljer!

• Onsdag 6/3: Offentlig Huskonsert

Välkommen att lyssna till härlig klassisk musik. Det bjuds på ett varierat program med bland annat piano, gitarr, violin och musiklinjens kör.

I samarbete med kulturföreningen Roxy.

• Onsdag 13/3: Folkmusikafton

Riksspelman Markus Svensson med vänner spelar svensk och gotländsk folkmusik.

• Onsdag 20/3: Uppläsning med skrivarlinjen

Skrivarlinjen – utbildning i skönlitterärt skrivande från Gotlands folkhögskola gör en uppläsning med sina egna texter och berättelser.

• Onsdag 27/3: Musikcafé

En låt blir född. En ny text får liv till nya toner.

Under den kalla våren har musiklinjens deltagare blivit inspirerade av Hemse, dess folk och omgivningar!

• Onsdag 10/4: Dramaövningar för nyfikna!

Är du nyfiken på vad drama kan vara? Kom och prova några dramaövningar tillsammans med andra nyfikna!

Leder gör Elisabeth Wölger, dramapedagog och lärare på Socialpedagogisk utbildning.

• Onsdag 17/4: Vänner & bekanta

Välkommen att lyssna till tryggt klingande skåpmat och nya smaktoner med kören Vänner & bekanta.

Under ledning av Anna Herlöfsson.

• Onsdag 24/4: Öppen scen

Vi kör en favorit i repris! Säsongens sista Mitt i veckan välkomnar åter igen DIG upp på scenen!

Dra ihop bandet och riv av en låt, läs upp en dikt, spela upp en monolog eller något helt annat! Eller luta dig tillbaka och ta del av andras framföranden.