Story Master Class

Story Master Class är en 1-årig distansyrkesutbildning i manus och dramaturgi för kommersiell spelfilm och dramaserier. Här får du unika möjligheter och verktyg att finslipa ditt berättande och utveckla din yrkesroll som manusförfattare för spelfilm och dramaserier.

Under året får du personlig handledning och undervisning av världens mest kända manusförfattare och dramaturger.

Utbildningen riktar sig till dig med uppvisade kunskaper och/eller yrkeserfarenhet som manusförfattare. Undervisningsspråket är engelska och merparten av undervisningen sker på distans.

About Story Master Class in English.

Distans
100%
1 år
  • Kursinformation

    Plats: Distans
    Studietakt: 100%
    Längd: 1 år
    Studiestödsnivå: Eftergymnasial nivå (B1)
    Antal platser: 8

  • Viktiga datum

    Kurstid:
    25 aug 2021–10 jun 2022 
    Sista ansökningsdag:
    30 april 2021

Om utbildningen

Story Master Class ger dig kunskaper, inspiration, insikter, tekniker och personlig coachning av den amerikanska filmindustrins bästa och mest namnkunniga lärare i manus och dramaturgi.

Vid fyra tillfällen under utbildningen träffas vi fysiskt för workshops och seminarier.

Under utbildningen får du utveckla och skriva en långfilm och en dramaserie. 

I slutet av läsåret får deltagarna möjlighet att presentera sina projekt för några av Sveriges mest erkända produktionsbolag och filmproducenter.

Under läsåret får du:

  • Undervisning och personlig handledning av Hollywoods allra främsta instruktörer
  • Fördjupade kunskaper i konceptutveckling
  • Tillämpa verktyg och tekniker som berikar din story och ökar din effektivitet
  • Lära dig marknadsföra och sälja manus och idéer med professionell säljargumentation (pitch)
  • Lära dig bygga en plattform som yrkesverksam manusförfattare

Målet med utbildningen

Målet med utbildningen är att ge dig kunskaper, inspiration, insikter, tekniker och personlig coachning av den internationella filmindustrins bästa och mest namnkunniga instruktörer i manus & dramaturgi och att du efter året kommer ha en projekt redo för att presentera för producenter och produktionsbolag.

Utbildningen innehåller

Screenwriting Bootcamp intensive I

Under en vecka går manusdeltagarna igenom grunderna i att berätta en visuell historia, varvat med mer avancerade dramaturgiska verktyg som kommer vässa deras berättande ytterligare. Veckan bjuder också på föreläsningar med internationell föreläsare och workshops där alla deltagare på Story möts och diskuterar sina koncept.

Screenwriting intensive

Det här är en fortsättning på bootcampveckan, där fler dramaturgiska verktyg gås igenom från olika internationella välrenommerade föreläsare med olika utgångspunkter för hur en historia för film kan berättas. Målet med kursen är att ge deltagarna en överblick över olika dramaturgiska verktyg som man behöver för att kunna berätta en visuell historia.

Immersion Screenwriting

Den här 10-veckorskursen handlar om att läsa och analysera professionella manus, både långfilm och serie-piloter, och skriva en analys om vad man kan lära sig av manuset utifrån: koncept, tema, struktur, karaktärer, ton, språk och stil.

Screenwriting Bootcamp intensive II

Under en vecka kommer manusdeltagarna fördjupa sina kunskaper kring hur en historia berättas. Det kommer göras genom att studenterna tittar på ett antal filmer och utifrån dessa kommer den internationella föreläsaren visa på mer avancerade berättartekniska komponenter. Det kommer även att förekomma workshops där dessa komponenter appliceras och diskuteras.

Story creation - First feature

Den här fjortonveckors kursen går ut på att tillsammans med internationella välrenommerade instruktörer utveckla och skriva en första manusversion. Deltagarna får kontinuerlig feedback genom hela processen av både sina manuskollegor som av instruktörerna. Målet i slutet av kursen är att en första manusversion ska bli klar och att deltagarna får konstruktiv feedback inför kommande rewrite.

TV Writing Bootcamp intensive + TV Writing Intensive

Under tre veckor kommer deltagarna få fördjupa sig i hur man skapar en tvserie utifrån olika dramaturgiska principer. Veckan varvas med föreläsningar och workshops med inbjudna internationella föreläsare. Målet är att få olika verktyg i hur en serie utvecklas och skrivs och genom flera föreläsningar förstå hur en tv-serie är uppbyggd.

Rewrite Feature

Under femton veckor kommer manusförfattarna att göra en rewrite av sitt långfilmsmanus utifrån den feedback de fått av sina instruktörer, manusdeltagare samt från professionell script reader. Efter denna version kommer de få en extern coverage från en script reader.

Drama Series

Under femton veckor kommer deltagarna att tillsammans med internationella instruktörer arbeta fram ett koncept, en serie bibel samt ett pilotavsnitt till en timmes dramaserie. Målet med kursen är att förstå hur en dramaserie utvecklas genom hela processen samt att få fram ett material för att kunna presentera för branschen.

Pitch Bootcamp intensive

Under en vecka kommer deltagarna vässa sina kunskaper när det gäller att pitcha, sälja in sin långfilm eller tv-serie. Deltagarna kommer att under professionell handledning från internationell kunnig executive producent finslipa sina presentationer.

Pitch and market

Under två veckor kommer deltagarna få föreläsningar och workshops i hur du som manusförfattare presenterar ditt material för producent och produktionsbolag. Målet med kursen är att få inblick kring hur livet är som manusförfattare utanför utbildningen. Hur du startar företag, hur du söker pengar, kontrakt och avtal etc.

Lärare och föreläsare

Linjeledare och lärare

Arvid Unsgaard

Arvid har arbetat med kortfilm, dokumentär- och beställningsfilm, både som manusförfattare och som klippare. Arvid skrev manus, regisserade och klippte 2001 den prisbelönade kortfilmen “Fågelmannen” som visats på ett antal filmfestivaler runt om i världen. Tillsammans med Tina Axelsson har han bl a gjort den kritikerhyllade dokumentären 27+ samt Svart gig. Han har skrivit för SF och skrivit ett antal kortfilmsmanus samt skrivit manuset till en av sex novellfilmer som Svenska filminstitutet och SVT gjorde 2011.

Arvid has built up and is the creator of Story Academy on Gotland. Arvid has worked with films for over 25 years and on a number of scripting projects, for example, for the Swedish film industry. Arvid Unsgaard's films have been acclaimed in the media, and had won a number of international awards. 

Lärare och föreläsare / Lecturers and Instructors

Paolo Vacirca

Instructor in commercial screenwriting

Paolo Vacirca works as screenwriter. He has worked as development manager at AB Svensk Filmindustri. Paolo has written a lot of scripts on assignments. He has, for example, written the script The Hypnotist, who Lasse Hallström directed.

Karel Segers

Instructor in Storytelling techniques

Karel Segers is a story consultant, writer and producer. Karel is also a certified teacher whose lectures have inspired students all over the world. His clients include award-winning filmmakers, of which three Oscar-nominees. Karel ranks among the world's most influential people for screenwriting on social media.

Soni Jörgensen

Lecturer in storytelling

Soni Jörgensen is a Swedish screenwriter working for producers in the US, Europe and Sweden. She received her training at the USC Graduate Screenwriting Program. Soni has worked with producers like Karen & Howard Baldwin (Academy Award winners for "Ray") Andreas Bareiss (Academy Award winner for "Nowhere in Africa") and the director Danis Tanovic (Academy Award winner for "No Man's Land").

Michael Hauge

Lecturer/ instructor in storytelling

Michael Hauge has been one of Hollywood's premier Story consultant since 1985. He has worked with numerous screenwriters, writers and filmmakers. He has consulted projects with Will Smith, Tom Cruise, Julia Roberts and Morgan Freeman. He is also the author of the best-selling "How to pitch in 60 seconds" and "How to write a screenplay that sells"

Steve Mazur

Instructor in writing feature

Mazur has taught screenwriting for the past 10 years, including four years at AFI and five years with the Professional Writing Program at USC. He's written or co-written scripts for Universal, DreamWorks, Warner Bros., MGM, Imagine, Paramount, Sony, CBS, A&E, Spike TV, and Disney, including  LIAR, LIAR and latest "The Philosophy of Phil"

Karl Iglesias

Instructor in "writing for emotional impact"

Karl Iglesias is a screenwriter and sought-after script doctor and consultant, specializing in the reader's emotional response to the written page. He is the best-selling author of Writing For Emotional Impact and The 101 Habits of Highly Successful Screenwriters. He teaches at UCLA Extension’s Writers' Program, where he’s won the Outstanding Instructor Award for 2010.

Erik Bork

Instructor in TV-Writing

Erik Bork is a screenwriter, producer, script consultant, and blogger best known for his work onthe HBO miniseries Band of Brothers (TV miniseries) and From the Earth to the Moon, for which he wrote multiple episodes, and won two Emmy and two Golden Globe Awards. Bork has sold series pitches (and written pilots) at NBC and FOX, worked on the writing staff for two primetime dramas, and written feature screenplays on assignment for companies including Universal StudiosHBO, TNT and Playtone.

Paul Gulino

Instructor in writing a feature 

Honing his own skills through writing for the theater and practicing the craft as taught by Frank Daniel and Milos Forman, Screenwriting, he says, isn't a craft you can learn from a book. "The best way is to learn from someone who knows the craft, so you can see how theories can be applied to your own work." 

William Rabkin

Instructor in TV-Writing

Veteran TV writer/showrunner, William Rabkin is the author of the best-selling Writing the Pilot and Writing the Pilot: Creating the Series. He is an associate professor of television writing. Twice nominated for the Edgar Award by the Mystery Writers of America, he is currently developing and writing a 12-episode thriller for Chinese television and consulting for a major Dutch production company.

Joel Thompson

Instructor in TV writing

MFA, television writer, and WGA member whose writing credits include House MD, Boomtown, Battlestar Galactica, and Falling Skies. Mr. Thompson was a former story analyst for Icon Pictures, Village Roadshow, and John Wells Productions. He has also sold pitches to various networks including CBS, HBO Films, and Stage 9 Productions (Disney), and is a contributing author to Inside the Room (Gotham Books/Penguin).

Iris Yamashita

Lecturer/ Instructor for features 

Bra att veta

Ansökan

Behörighet

Du som söker ska ha:

  • 3-årigt gymnasium eller motsvarande,
  • yrkeserfarenhet avseende manus & dramaturgi eller liknande,
  • skrivit manus för kortfilm, spelfilm eller dramaserie.

I din ansökan till Story Master Class ska du bifoga:

  • CV och betyg eller kursintyg från tidigare utbildning.
  • Eventuellt arbetsbetyg/-intyg, exempelvis rekommendationsbrev på max 1 A4. 
  • Personligt brev på engelska, max 1 A4. Brevet kan utformas fritt, men ska innehålla:
    • En beskrivning av vem du är och varför du söker utbildningen.
    • En beskrivning av vilka erfarenheter du har av att arbeta med manus
    • En beskrivning var du befinner dig yrkesmässigt om 5 år
  • Arbetsprover OBS! alla arbetsprover ska skrivas på engelska
  • 2 långfilmskoncept på max 1 A4-sida vardera. Bifoga en scen i manusformat på max 2 A4-sidor för varje koncept.
  • 2 koncept för dramaserier på max 1 A4-sida vardera. Bifoga en scen i manusformat på max 2 A4-sidor för varje koncept.

Sammanställ alla arbetsprover i en pdf med sidnumrering. Namnge dokumentet med ditt namn samt personnummer

Mer information om ansökan.

Antagning

Vi tillämpar en löpande antagning och du kan bli kallad till intervju personligen eller via telefon redan innan ansökningsperioden är slut.

Besked om antagning sker löpande men ska ha nått alla i slutet av juni, med undantag för restplatser som kan erbjudas fram till kursstart.

Kostnader

Undervisningen vid folkhögskolan är kostnadsfri. Kostnader för litteratur, resor, förbrukningsmaterial, digitala plattformar och teknik betalas av varje deltagare. På Story Master Class är den kostnaden 5 000 kr/läsår.

Alla betalar en deltagaravgift. Under kostnader kan du läsa om vilka kostnader som betalas av deltagare på folkhögskolan.


Kontakt

Arvid Unsgaard

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Linjeledare 
Telefon 070-438 09 26


  • Om man seriöst funderar på en karriär som manus- författare så är det extremt värdefullt att få möta business-sidan av branschen redan i skolan. Don’t get me wrong, den konstnärliga delen av skrivandet är otroligt viktig, och den överses inte på något vis på Storyutbildningen, men man får även se den lite mer praktiska delen av hur man pitchar och säljer in ett manus. Jag har fått personlig guidning av stora manusförfattare och manusexperter från hela världen. När man valde en liten plutt-utbildning på Gotland trodde man inte att man skulle sitta där och diskutera sina egna idéer med människor som arbetat på stora Hollywood-produktioner, men så är det. 

    Camilla Beskow, tidigare deltagare
  • Jag kom till Gotland ovetandes om både utbildningens egenskaper såväl som mina egna. Till min förskräckelse så sattes det igång direkt med att skriva och läsa upp för varandra. Nu när jag är klok och erfaren kan jag säga att detta var det absolut bästa som har hänt mig!

    Storyutbildningen gör något som jag inte tror att många andra manusutbildningar gör. Istället för att dra till sig en viss nisch av manusaspiranter, så går man in med inställningen; Vi ska skriva manus som tar chanser.

    Det var den största läran jag tog med mig därifrån och som sitter kvar hos mig än idag. Våga ta chanser. Vi fick snabbt lära oss att inte ha en idé som vi ska jobba på i fem år. Utan att ha så många idéer som möjligt. Och sedan arbeta fram något som inte har gjorts tidigare.

    Med Arvid Unsgaard i spetsen, en kollega, jag säger kollega för att så kändes det efter första dagen. Vi var alla på samma nivå. Något som bidrar till en trygghet att berätta om sina idéer. Oavsett hur absurda eller färska dom är

    Jag kan som sagt bara tala av egen erfarenhet, men efter två år på denna skola har jag; Optionerat en långfilm till en av Sveriges största producenter, jobbat på en TV-serie med samma bolag och fått kontakter på Universal. Men störst av allt: Jag vågar ta chanser.

    Martin Hellstrand, tidigare deltagare, Frilansande manusförfattare
  • I’ve taught and visited in many places, and was completely delighted by this unique little gem of a screenwriting school in Gotland, Sweden.

    I found the students to be among the most well trained and dedicated as any I have met, anywhere. They are all passionate about their craft, and the two year curriculum prepares them well, offering up a lot of writing experience as well as a variety of perspectives on screenwriting. The students are neither all commercial in taste nor all artistic, but all mixing artistic and commercial sensibilities, each by his or her own personal recipe. Arvid Unsgaard has apparently created something that is unique in Sweden, and because it is in Sweden, unique everywhere else.

    Danny Rubin, Screenwriter, most famous for Groundhog Day
  • The outstanding screenwriting program at Storyutbildningen is a unique gift to both the students and the Swedish film and television industry. Having offered seminars there for more than three years, I am repeatedly impressed with the high caliber of instruction, the progress of the students, the strong individual support for each writer, and the professional approach taken by the entire program toward the participants and their craft. I strongly recommend Storyutbildningen to anyone serious about become a professional screenwriter in Sweden.

    Michael Hauge, Hollywood Story Consultant, teacher and author
  • The outstanding screenwriting program at Storyutbildningen is a unique gift to both the students and the Swedish film and television industry. Having offered seminars there for more than three years, I am repeatedly impressed with the high caliber of instruction, the progress of the students, the strong individual support for each writer, and the professional approach taken by the entire program toward the participants and their craft. I strongly recommend Storyutbildningen to anyone serious about become a professional screenwriter in Sweden.

    Billy Mernit, Screenwriter, Story Analyst at Universal Studios, teacher at UCLA, Author
  • Då Storyutbildningen erbjuder internationella lärare i toppklass kan jag utan tvekan säga att den är en av de bästa manusutbildningarna i Norden. Manus skriver man aldrig för sig själv utan för att engagera och beröra en publik. Det är detta eleverna lär sig här, samtidigt som de får odla sin unika röst. Som svensk manusförfattare är det jättekul att få vara Gästlärare och Mentor på en skola som lägger ribban på så hög nivå.

    Soni Jörgensen, Screenwriter, Story consultant and teacher
  • Having taught a course in comedy writing for the past several years, I cannot speak highly enough of the Storyutbilldningen screenwriting program. I’m consistently impressed with the dedication of the staff and the creativity and imagination of the students as they explore a wide variety of writing forms and formats, working one-on-one with some of the leading figures in screenwriting instruction.  If you are interested in writing professionally for the screen in Sweden, you can do no better than studying at Storyutbildningen.

    Steve Kaplan, Hollywood Story Consultant, teacher and author